بن-پم-باقلوا: آموزش صدور آنلاین فیش بیمه تامین اجتماعی

کارمندان زحمتکش بیمه- می دانم همه تان باورنکردنی هستید
کارمندان زحمتکش بیمه- می دانم همه تان باورنکردنی هستید

در سری «بُن-پُم-باقلوا» به مشکلات کامپیوتری و موبایلی شما اما با راه حل های ساده می پردازم.

امروز که به بیمه رفتم تا دفترچه بیمه ام را تمدید کنم، دیدم خانمی از اینکه مجبور است هر دو ماه مراجعه کند ناراحت بود، کلمه کاربری داشت اما مشکل ورود داشت، با هم کمی صحبت کردیم، گقت قبلا بیمه برایش رد میشده اما حالا خودش را بیمه مشاغل آزاد کرده، به خودم گفت یک آموزش کوچکی هم در بن-پم-باقلوا بگذارم

اگر صاحب کارگاه یا مغازه ای هستید و یا بیمه ی مشاغل و حرف آزاد و یا بیمه اختیاری دارید، حتماً یادتان می آید که نزدیک کمتر از 10 سال قبل باید برای هر بار صدور فیش بیمه، به کارگزاری مراجعه می کردید و در بین آن همه صدای پرینترهای قیژقیژی زمان جنگ جهانی دوم هه هه ، منظورم پرینتر سوزنی است، و بعضی ها فلاپی دیسک! می دادند و می گرفتند. در آن میان یک فیش می گرفتید و بعد به بانک می رفتید و آن را پرداخت می کردید.

اما برویم به زمان حال، ابتدا یک توضیح کوچک  در مورد یک اشتباه رایج  بیمه ی اختیاری و بیمه ی مشاغل آزاد با هم متفاوت هستند  حق بیمه ی اختیاری بسیار بالاتر است اما در مقابل پرداخت بیمه در بیماری ها صد در صد و مزایای بیشتری دارد. اما بیمه مشاغل آزاد خودش سه نوع 12، 14 و 18 درصد دارد که هر کدام شرایط متفاوتی از نظر بازنشستگی، از کارافتادگی، و فوت دارد.  و هیچکدام از این بیمه ها شامل بیمه ی بیکاری نمی شود (یک سوال: سبد کالا که در 97 توزیع شد به این بیمه ها تعلق می گرفت یا خیر؟)  بیمه مشاغل آزاد می تواند فقط به دو صورت با دفترچه درمان و بدون دفترچه درمان باشد، اگر اشتباه نکنم. خانم هایی که از طرف محل کار همسرشان دفترچه دارند یا دختران  مجرد و جوانی که سنشان فکر کنم زیر 25 سال است و یا فاقد هرگونه شغل هستند و می توانند از طرف پدرشان بیمه داشته باشند نیازی به این دفترچه ندارند، فقط اینکه در قوانین جدید هرکس فقط از سمت یک جا می تواند دفترچه بیمه داشته باشد و هرکس در طول عمر خود تعداد کمی فکر کنم دوبار می تواند بیمه خود را عوض کند.

خوب برویم به سراغ آموزش، برای اینکه به شکل آنلاین فیش را صادر کنید، کلمه کاربری شما شماره ملی است اما  باید ابتدا به شعبه ی اصلی ( و نه کارگزاری) مراجعه کنید و یک کلمه عبور بگیرید، کلمه عبور مثل همان برگه های محرمانه ی رمز کارت بانکی است پس آن را گم نکنید چون شاید برای دریافت مجدد آن باید دوباره مراجعه کنید و شاید پول پرداخت کنید ( البته کسی چه می داند ان شاء الله در آینده این روند اتوماتیک شود و نیاز به مراجعه نباشد همانطور که خیلی چیزها بهتر شده)

بعد از آن به وب سایت http://samt.tamin.ir بروید

آموزش بیمه مشاغل آزاد - بن پم

اگر بار اول است که وارد می شوید سیستم از شما می خواهد که کلمه عبور جدیدی انتخاب کنید

بیمه مشاغل آزاد - بن پم

بعد از آن از گوشه بالا سمت راست گزینه ی صدور برگ پرداخت را انتخاب کنید

mashaghel-bime2-way2pay-94-01-24

سپس بگویید که می خواهید برای چند ماه بعد پرداخت کنید، دو نکته وجود دارد اول اینکه خوب تعداد ماه بستگی به پول در دست شما دارد و مثلا هرچه قدر تعداد ماه بیشتری انتخاب کنید، نیاز به مراجعه ی کمتری برای مهر کردن تمدید دفترچه بیمه درمانی دارید.  اما از طرفی یادتان باشد تنها تا ماه های آخر سال می توانید این کار را بکنید مثلا از ماه 9 ام سال است نمی توانید برای 6 ماه فیش بگیرید دلیلش را در ادامه می گویم

mashaghel-bime4-way2pay-94-01-24

در انتهای سال که می شود و شما در خواست فیش می کنید، یک فیش دیگر هم برای شما صادر می شود که مربوط به کل سال گذشته است به اسم تسویه گردش حساب ( یا اسمی مشابه این) دلیلش هم این است که مبلغ گفته شده در بخش درمانی سال گذشته علی الحساب بوده و این فیش مربوط به باقی آن است.  خوش بختانه دو سال است که این فیش هم آنلاین صادر می شود اما قبل از آن سیستم می گفت حتما باید حضوری به کارگزاری مراجعه کرد، آن را دریافت کرد پرداخت کرد و بعد فیش گرفت.

mashaghel-bime7-way2pay-94-01-24

بعد از آن بروید به بخش برگ پرداخت و فایل پی دی اف را دانلود کنید و آن را طبق مشخصاتی که گفته پرداخت کنید.

قدیم تر ها من حضوری و با پول نقد پرداخت می کردم، بعد رفتم سراغ پرداخت با سیستم SSID که با زیاد شدن هزینه ها دیگر جوابگو نبود و از مقدار مشخصی بالاتر را انجام نمی داد، بعد از آن چند بار به شکل آنلاین پرداخت کردم اما یک بار که آخر ماه پرداخت کردم، متوجه شدم پرداخت آنلاین بهترین روش نیست، آخر ماه بود و من پول را پرداخت کرده بودم اما با وجود گذشت زمان لازم ( 72 ساعت) از پرداخت، هنوز وضعیت به «پرداخت شده» تغییر نکرده بود و متصدی امکان تمدید دفترچه ام را نداشت. به شعبه اصلی رفتم، به بانک رفتم و پرینت گردش موجودی گرفتم و  دوباره به شعبه اصلی رفتم، خانم و آقای مسئول به بخش های مسئول آنلاین بانک تماس گرفتند و مشخص شد چون آخر ماه بوده  و تعطیل،به روز شدن و تحویل لیست پرداختی ها از بانک به بیمه تاخیر بیشتری داشته

بنابراین توصیه می کنم  شما هم مثل من از بهترین شیوه یعنی سر زدن به یکی از دستگاه های ATM بانک های نوشته شده در فیش استفاده کنید، خیلی راحت، مطمئن، بدون قطع اینترنت و همان جا هم رسید می دهد.

بعد از پرداخت، حدود 2 روز بعد، دوباره به وب سایت بروید و اگر نوشته ی کنار فیش شما از «واریز نشده» به » واریز شده» تغییر کرده بود، با خوشحالی دفترچه بیمه تان را در کیفتان بگذارید و به کارگزاری بروید تا آن را تمدید کند.

امیدوارم به کارتان بیاید و دیگر راحت در منزل یا محل کار فیشتان را صادر کنید و وقت و هزینه ی رفت و آمد و هزینه ی صدور فیش حضوری نپردازید

تنتان سالم. دلتان شاد. شما هم اگر نکته یا ترفندی در مورد بیمه می دانید لطفاً به من یاد دهید.

منبع : بن پم (وبلاگ بیسکولنز http://bonnepomme.ir )

نوشته: حدیث ملکی (http://hmaleki.ir)، فیلمساز انیمیشن، کارشناس کامپیوتر

فراموش نکنید به صفحه ام بیسکولنز و به فروشگاهم بیسکولنز-شاپ سر بزنید. http://bisculens.ir   http://bisculens-shop.ir

 

 

یک فکر برای “بن-پم-باقلوا: آموزش صدور آنلاین فیش بیمه تامین اجتماعی”

  1. خیلی باحال بود این بن پم تامین اجتماعی
    دقیقا من دیروز درگیرش بودم و ترجیح دادم برای اطمینان برم کارگزاری و حضوری ازشون مطمئن شم.
    نکته ای که امروز فهمیدم و خواستم بهت بگم:
    اگه بانک تجارت یا رفاه پرداخت کنیم بلافاصله میتونیم بریم کارگزاری و دفترچه رو بگیریم

    لایک

بیان دیدگاه